NRK-reportasjen om prosjektet Livets minnebok i Østre-Toten har gått som en farsott landet rundt.

4. mars 2019 by Kristine Askvik

– Vi har fått mange gode tilbakemeldinger etter tv-innslaget. Folk synes det er veldig positivt og håper flere kan starte opp med lignende prosjekter, sier prosjektleder og initiativtaker Linda Bakken Brukstuen. Hun er aktivitør ved Kapp bo – og servicesenter i Østre-Toten kommune.

Der har de fått besøk av 7.klassinger fra Kapp skole. Barna kommer for å snakke med de eldre og skrive livets minnebok om de livet til de eldre. Hver enkelt eldre i prosjektet har fått sin egen bok, en livets minnebok. 

Har du ikke sett tv-saken om barna som skriver bok om livet til de eldre? Se den her nå (lenke)

– Hvordan startet prosjektet?
– Jeg startet med det i forbindelse med at jeg tok utdanningen Frivillighetskoordinering ved Verdighetsenteret. Der holdt Kjetil Sandsengen et foredrag om prosjektet «Dette er mitt liv» som han hadde vært prosjektleder for i Kirkens bymisjon. Jeg hadde allerede hatt en idé om noe lignende. Foredraget til Kjetil inspirerte meg til å satse på dette. Jeg tenkte at det måtte være positivt å koble skoleelever og eldre, sier Brukstuen.

I utdanningen velger alle deltakere hvert sitt prosjekt. Underveis i prosjektet får de veiledning fra rådgivere ved Verdighetsenteret. Brukstuen valgte Livets minnebok som sitt prosjekt.   

Les mer: Kjetil Sandsengen er fast foredragsholder ved Verdighetsenteret. Les mer om prosjektet han startet i Oslo her (lenke). 

LIVETS MINNEBØKER: 7.klassingene laget en bok til hver enkelt eldre.

 

Høsten 2017 gikk startskuddet for prosjektet. Brukstuen dro først til skolen for å fortelle elevene om hvordan det var å være gammel og hva de kunne forvente når de møtte pasienter og dagbesøkende ved Kapp bo – og servicesenter. Deretter møttes elever og eldre for et bli-kjent-møte. Deretter var det tre møter i grupper med eldre og elever, der de jobbet med boken. Til slutt var det boklansering.

Høsten 2018 gjentok Brukstuen suksessen. De siste bøkene ble høytidelig sluppet på boklansering før vinterferien i februar 2019.

– Det var nesten 100 stykker tilstede på lansering. Det ble et stort arrangement. Vi viste innslaget fra NRK og hadde bildefremvisning fra prosessen rundt det å lage bøkene. Det var også taler fra lærer og rektor. Ledelsen hos oss var også tilstede, sier Brukstuen.

Fire frivillige har vært med på prosjektet. De har tilrettelagt før møtene og vært med inn i gruppene med elever og eldre. På hver gruppe har det vært minst en voksen tilstede.

– Vi fikk rekruttert to nye frivillige fra prosjektet i fjor. Det var to som da var pårørende til to som fikk bøker i fjor som ønsket å være med som frivillige i år. Det setter vi veldig stor pris på, sier Brukstuen.

DELT I GRUPPER: Elever laget bøkene i grupper, ledsaget av en frivillig på hver gruppe.

 – Hvorfor ønsket du å starte opp generasjonsmøter som dette?
– Når eldre flytter inn på institusjon blir de ofte én i mengden. Jeg ønsket å sette fokus på hvem de eldre egentlig er. Nå kommer elever inn til oss og ser at de gamle som bor her har levd et liv. De ser at det er mer enn en person som sitter i rullestol, hører dårlig eller kanskje trenger hjelp med å spise.

Mer enn underholdning
Hun forteller at det er vanlig at elever og barnehagebarn kommer til institusjoner for å underholde. Brukstuen synes det blir mer verdifullt om de unge og gamle gjør noe i samarbeider når de møtes.

– Prosjektet har vist seg å bli et veldig godt prosjekt for veldig mange. I etterkant av bøkene som ble lansert i fjor, er det flere av de eldre som er gått bort. Da har bøkene fått veldig stor verdi for de pårørende. Det var sterkt å se. Det var en dimensjon jeg ikke hadde tenkt på forhånd, sier Brukstuen.

MYE PÅ GANG: Linda Bakken Brukstuen har startet opp to prosjekter ved arbeidsplassen etter hun gikk på utdanningen Frivillighetskoordinering-eldreomsorg.

Startet opp fortellergrupper
Samarbeidet med skolen fungerte så fint, at nå har Brukstuen og skolen startet enda et prosjekt sammen.

De har startet opp fortellergrupper. Det foregår på den måten at eldre blir samlet på fortellergrupper der de lager dikt basert på et bilde eller maleri. Diktene blir oversendt til skolen. Elevene lager kunstverk basert på diktene, uten at de har sett bildene eller maleriene.

– Vi har fått de flotteste kunstverk fra skolen, sier Brukstuen.

 Inspirasjonen til å starte fortellergruppen fikk hun også i løpet av utdanningen.

 – Jeg ble inspirert av prosjektet som Hanne Jones fra Verdighetsenteret holdt foredrag om på utdanningen, Forestillingens kraft. Å starte opp en fortellergruppe krever ikke så mye ressurser, men gir både beboere og elever mye.

– Nå i dag skal jeg faktisk sende et nytt dikt til skolen, forteller Brukstuen.

Hun jobber også ved Fjellvoll bo – og servicesenter. Ved begge sentrene har Brukstuen startet opp fortellergrupper.

Les mer om fortellergrupper: – Et helt nydelig prosjekt, sa ordføreren i Bergen da hun åpnet utstillingen om Forestillingens kraft (lenke).

Skolen følger etter de eldre
I løpet av året som kommer skal Kapp bo – og servicesenter legges ned og beboerne flyttes til et annet senter annet sted i kommunen. Men prosjektene legges ikke på is av den grunn.

– Skolen har sagt at de synes dette er er så gode prosjekter, at da kommer de med buss til det nye stedet for å få være med videre, sier Brukstuen og ler.

 

Ønsker du å starte opp et prosjekt med generasjonsmøter?

Her er Linda sine fem tips:

  • Informer elevene godt på forhånd – så de vet hva som møter dem.
  • Samarbeid godt med pleiepersonell på huset – for å finne de riktige kandidatene til å være med
  • Hold pårørende godt informert
  • Husk å innhente godkjenning for fotografering
  • Finn gode tekniske løsninger, slik at for eksempel sending av bilder blir mest mulig praktisk