470 frivilligsentraler er klare til å hjelpe. Norges Frivilligsentraler oppfordrer kommunene om å styrke samarbeidet med frivilligsentralene. 

3. april 2020 by Kristine Askvik

– Det var et sjokk da koronakrisen kom. Ingen var forberedt på dette. Men frivilligsentralene i hele landet har snudd seg fort og godt, sier Gijs Mans, daglig leder i Norges Frivilligsentraler. De organiserer hele 470 frivilligsentraler i hele landet.

Til vanlig organiserer frivilligsentralene en rekke aktiviteter som gjerne betyr fysiske treff. 

– Nå er aktiviteten endret, men målet vårt er det samme. Vårt mål er fortsatt å skape gode og inkluderende lokalsamfunn, sier Mans. 

Han hyller frivilligsentraler som kastet seg i vei med hele nye aktiviteter tilpasset krisen vi er inne i.

Mans nevner blant annet handletjenester og ringevenn-tjeneste. 

– Det er veldig fint at vi kan hjelpe personer å være en del av samfunnet, selv om de for eksempel er i karantene, sier Mans.

Les mer: Seks råd til kommunene – slik samarbeider dere med frivilligheten under koronakrisen (lenke) 
Les mer: Spørsmål og svar om frivillighet under koronakrisen (lenke) 
Les mer: – Vi har aldri hatt et så bra samarbeid med kommunen som nå (lenke)

Ringer, handler og tegner
Norges frivilligsentraler har opprettet den nasjonale nettsiden telefonvenn.no. Her er alle lokale tilbud om telefonvenner samlet på ett sted. 

– En rekke småinitiativer betyr også veldig mye for dem det gjelder. Det kan for eksempel være barn som lager tegninger til eldre på institusjoner, sier Mans. 

Han oppfordrer kommuner, lag, foreninger og frivilligsentraler om å styrke samarbeidet. 

– Vi må fortsette den gode dialogen vi allerede har. Det er viktig at vi står sammen nå, for å hjelpe flest mulig, sier Mans. 

Han forteller at frivilligsentraler i hele landet merker en stor pågang fra folk som ønsker å bidra som frivillige. Nå håper han det også skal bli lettere å få oversikt over behovet til personer som trenger hjelp. 

– Folk må ikke være redd for å spørre om hjelp!