Fagplan Akuttmedisinsk eldreomsorg
Akuttmedisinsk eldreomsorg er en etterutdanning som er skreddersydd for å heve nøkkelkompetansen hos helsepersonell i kommunehelsetjenesten og særlig ansatte ved sykehjem og hjemmesykepleien.
Bakgrunn
I 2016 ble resultatene av den første norske undersøkelsen av kompetanse blant ansatte på sykehjem og i hjemmetjenesten publisert. Resultatene viste store mangler i kompetanse på flere viktige områder, for eksempel det å kunne gjenkjenne sykdomsforverring og å kunne håndtere nye prosedyrer (Bing-Jonsson, et.al, 2016). Disse områdene er vesentlige fordi noen av de hyppigste årsaker til innleggelser fra sykehjem er symptomer fra luftveiene og hjertekarsystemet – symptomer som kan være livstruende hvis de ikke blir oppdaget og reagert på i tide.
En del av forklaringen på den manglende kompetansen er at pasientene generelt er både dårligere og har flere sykdommer enn før, samt at de bruker flere legemidler enn tidligere. I tillegg blir andelen av eldre i befolkningen gradvis større, og med stigende alder øker risikoen for en rekke kroniske sykdommer samt kognitive problemer. Dette har medført et økende behov for helse- og omsorgstjenester, noe Samhandlingsreformen 2012 forsøker å avhjelpe. Men reformen har også medført tidligere utskrivelse av pasienter fra sykehus og samlet sett har alle disse faktorene resultert i et høyere kompetansekrav til de ansatte i eldreomsorgen.Regjeringens plan «Kompetanseløftet 2025», vektlegger satsing for styrking av kompetanse og fagutvikling i denne del av helsetjenesten slik at kvaliteten på tjenesten er i tråd med behovene i samfunnet.
Målgruppe
Etterutdanningen er rettet mot fagutdannet helsepersonell som jobber med sårbare gamle, for eksempel ved sykehjem, hjemmesykepleien, omsorgsbolig, legevakt og sykehus
Formål
Formålet med utdanningen er å øke kompetansen til fagpersonell i møtet med alvorlig og akutt syke gamle. Fokus vil ligge på faglige observasjoner, vurderinger og sykepleietiltak, fordi det å kunne gjenkjenne tegn til sykdomsforverring og få satt i verk tiltak på et tidlig tidspunkt er viktig for å forhindre at pasienten blir kritisk dårlig og unngår unødige plager. Sentralt i undervisningen blir også fokus på etisk refleksjon når det gjelder blant annet behandling versus over- og underbehandling.
Oppbygning og undervisningsform
Oppbygning
Etterutdannelsen består av to deler på til sammen seks dager. Del 1 er på tre dager og gjennomføres digitalt med møter i Zoom og gjennom undervisningsfilmer og tekst i læringsplattformen Canvas. Del 2 er på tre dager og består blant annet av fysisk prosedyretrening og simulering av pasienthistorier ved Verdighetsenteret i Bergen. Alternativt ved eksterne oppdrag vil del 2 gjennomføres i oppdragsgivers lokaler.
Undervisningsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, gruppearbeid, demonstrasjoner, film, praktiske og øvelser. Vi bruker også simulering som pedagogisk metode, hvor vi øver på reelle situasjoner fra praksis for å lære gjennom å gjøre erfaringer i trygge omgivelser.
Læringsmål og temabeskrivelse
Deltakerne skal:
- Kunne utføre systematiske observasjoner og gjenkjenne tegn på sykdom/forverring på et tidlig tidspunkt.
- Ha kjennskap til aktuelle verktøy for tidlig oppdagelse av forverret pasienttilstand, kommunikasjon og informasjonsdeling (ABCDE, NEWS2 og ISBAR).
- I samarbeid med lege kunne iverksette tiltak på et tidlig tidspunkt for om mulig å unngå at pasienten utsettes for unødige plager/lidelser.
- Kunne håndtere utvalgt medisinsk teknisk utstyr.
- Ha kjennskap til utvalgte undersøkelsesmetoder.
- Ha kunnskap og praktiske ferdigheter i forhold til aktuelle prosedyrer.
- Ha kunnskap om symptomlindring ved akutt sykdom.
- Kunne reflektere over etiske problemstillinger relatert til skrøpelige gamle.
Tema
- Atypisk presentasjon av akutt sykdom hos eldre
- Forhåndssamtale
- ABCDE og kommunikasjon
- NEWS2
- ISBAR
- Fall og skader
- Infeksjoner
- Pneumoni
- Urinveisinfeksjon
- Infeksjon i hud og bløtvev
- Sepsis
- Antibiotikabehandling og anafylaksi
- Intravenøs antibiotikabehandling: Håndtering, utblandingsmetoder og forsiktighetsregler
- Respirasjons- og sirkulasjonssvikt
- Respirasjonssvikt og kronisk obstruktiv lungesykdom (kols)
- Akutt koronarsykdom, atrieflimmer, hjertesvikt, lungeødem og innføring i 12-avlednings EKG (elektrokardiogram)
- Væskebalanse
- Dehydrering ved akutt sykdom hos eldre
- HLR-status og etikk
- Delirium
- Diabetes
- Medikamentell behandling av type 1 og 2 diabetes
- Hypo- og hyperglykemi
- Nyresvikt
- Akutt og kronisk
- Smerter og smertebehandling
- Smertetyper
- Kartlegging og vurdering av smerter
- Smertebehandling, medikamentell og ikke-medikamentell
- Nevrologi
- Hjerneslag
- Epilepsi
Deltakerne skal for hver tilstand ha kunnskap om symptomer, observasjoner, diagnostisering, behandling, herunder tiltak med begrunnelse og symptomlindring.
Prosedyrer og ferdigheter
Teoretisk gjennomgang, praktisk prosedyretrening og scenariotrening av:
- Intramuskulære injeksjoner: Kunne administrere medikamenter intramuskulært på korrekt måte og unngå komplikasjoner.
- Subkutane injeksjoner og bruk av butterfly: Kunne administrere medikamenter subkutant på en korrekt måte og unngå komplikasjoner.
- Lungestetoskopi Kunne gjenkjenne de mest vanlige fremmedlydene og utføre en systematisk lungestetoskopi.
- Nevrologisk undersøkelse: Kunne utføre en basal nevrologisk undersøkelse.
- Perifere venekanyler: Innlegging, observasjoner, stell og seponering.
- Smertepumpe: Korrekt bruk av pumpen ved kontinuerlig tilførsel av smertestillende medikament og unngå komplikasjoner.
- Basal hjerte- lungeredning
- Volumpumpe og væskebehandling: Kunne administrere medikamenter og væske via volumpumpe og unngå komplikasjoner.
- 12-avlednings EKG: Riktig elektrodeplassering, kunne gjenkjenne støy på EKG utskrift.
- Blodtrykksmåler og saturasjonsmåler: Korrekt bruk, unngå feilmålinger.
- Praktisk bruk av ABCDE, NEWS og ISBAR
Referanser
Bing-Jonsson, P. C., Hofoss, D., Kirkevold, M., Bjørk, I. T., & Foss, C. (2016). Sufficient competence in community elderly care? Results from a competence measurement of nursing staff. BMC nursing, 15(1), 1-11.
Kreditering
Etterutdanningen er godkjent:
- Som meritterende timer til klinisk spesialist i sykepleie/spesialsykepleie i NSF
- For klinisk fagstige i Fagforbundet og Delta
-
Elsa C. Irgens
Rådgiver, avdeling for Helse og omsorg Mobil: +47 40 89 21 87 E-post: ei@verdighetsenteret.no- Helse og omsorg