Akuttmedisinsk eldreomsorg er en etterutdanning som er skreddersydd for å øke kompetansen til fagutdannet helsepersonell i møte med alvorlig og akutt syke gamle.

Etterutdanningen Akuttmedisinsk eldreomsorg
Målgruppe: Fagutdannet helsepersonell
Læringsform: Nettbasert
Tid: Totalt 7 dager, hvorav 5 på bestemte dager.
Kull 22: Del 1: 2. februar- 4. februar kl. 09.00 – 15.00. Del 2: 16. februar- 17. februar kl. 09.00 – 15.00. Del 3: To valfrie arbeidsdagar
Pris: 5000 kroner per deltaker
Kollega-rabatt: 4000 kroner per deltaker ved tre eller flere fra samme arbeidsplass
Gå til påmelding
Utdanningen består blant annet av undervisning i:

ABCDE og kommunikasjon (NEWS/ISBAR)
Diabetes
Respirasjons- og sirkulasjonssvikt
Infeksjoner, Covid-19 og sepsis
Nevrologi
Nyresvikt
Smerter
Delirium
Kort innføring i forhåndssamtale og palliativ plan

Se fagplanen her

Utdanningen er rettet mot fagutdannet helsepersonell som for eksempel sykepleiere, helsefagarbeidere og vernepleiere ansatt i alle deler av eldreomsorgen. Helsepersonell ansatt ved sykehus, legevakt eller ambulanse kan også ha nytte av etterutdanningen.
Målet med etterutdanningen er å øke kompetansen til fagutdannet helsepersonell i møte med alvorlig og akutt syke gamle.
Fokus i undervisningen vil være på å gjenkjenne tegn til sykdomsforverring, sette i verk riktige tiltak til rett tid, mestre aktuelle prosedyrer og kunne håndtere medisinsk teknisk utstyr.
Etisk refleksjon vedrørende blant annet behandling versus overbehandling vil være sentralt under hele utdanningen.
Etterutdanningen er godkjent av Delta, Fagforbundet og NSF som ledd i klinisk fagstige på 42 timer.
Forelesere ved etterutdanningen er anestesilege og intensivsykepleiere med lang klinisk erfaring.

Hvordan foregår undervisningen?
Undervisningen foregår på plattformen Canvas. Etterutdanningen er delt inn i tre deler, der del 1 og 2 er en kombinasjon av videoforelesninger, tekst og interaktive quiz i temaene over. Del 3 består av videoforelesning, tekst og en teoretisk gjennomgang av praktisk utførelse av mellom annet perifer venekanyle, permanent urinkateter, nasogastrisk sonde, lungestetoskopi, smertepumpe, 12-avlednings EKG, ernæringspumpe, nevrologisk undersøkelse, subkutane injeksjoner og volumpumpe. Dere vil få tilsendt prosedyrehefte i posten.
Verdighetsenteret er opptatt av at læring skapes i samspillet mellom underviser og deltaker. Derfor vil det være flere treff på videoplattformen Zoom i løpet av del 1 og 2 av etterutdanningen.
Zoom er et digitalt klasserom som kan minne om en videosamtale som for eksempel FaceTime eller Skype, bare med flere deltakere samtidig.
Her blir det “live” undervisning, erfaringsutveksling og gruppearbeid.
Du må ha tilgang på datamaskin med mikrofon (eventuelt hodetelefoner med mikrofon), høytaler og aller helst et webkamera. Det er best å sitte alene og ikke dele skjerm/mikrofon med flere.

Dette sier tidligere deltakere om den digitale etterutdanningen:
«Synes filmene var veldig fine og det var bra med variasjon i form av tekst og bilder.»
«Jeg synes det er veldig greit med en blanding av tekst og video, samt gruppeoppgaver, gjennomgang av case og mulighet for å stille spørsmål både på Canvas og i Zoom.»
«Opplever alle forelesere som svært dyktige, og jeg synes dere alle har en god formidlingsevne. Jeg synes alle modulene som er lagt ut inneholder veldig relevant og nyttig stoff – veldig lærerikt!»

Kontaktpersoner:
Aina Kolle, rådgiver og intensivsykepleier ved Avdeling for helse og omsorg
ak@verdighetsenteret.no
Mobil 913 90 881

Elsa Irgens, rådgiver og intensivsykepleier ved Avdeling for helse og omsorg
ei@verdighetsenteret.no
Mobil 408 92 187

Ønsker du søke økonomisk støtte til utdanning?
Se oversikt over støtteordninger.

– Jeg ønsket å lære mer om akuttmedisin

Sykepleier Maj Eie Wahl får stadig flere pasienter med komplekse diagnoser. For å oppdatere seg på ny arbeidshverdag, spurte hun arbeidsgiver om å få ta etterutdanning.

– Nå er jeg blitt mye tryggere som sykepleier

Sykepleier Silje Halvorsen er blitt tryggere i arbeidshverdagen etter å ha økt sin kompetanse innen akuttmedisin. Hun synes det var spesielt nyttig å lære om sepsis, kols i forverring og pneumoni.